22.10.10

entRy...:..Sedia untuK hamiL??aPa yg perLu dibuat?

semua wanita yang sudah berkahwin pasti mengimpikan zuriat sendiri dan sebelum hamil,pastikan wanita itu bersedia...:-)

1. Lindungi tahap kesuburan anda - jika pusinagn haid sukar dijangka,minta doktor lakukan ultrasound untuk lihat kesihatan ovari anda.Pastikan anda tidak mengalami senggugut yang teruk,jika ada masalah ini,segeralah berjumpa doktor.
2. ketahui waktu suBur anda - anda paLing subur jika umur 20-an ke awal 30-an.Tetapi apabila umur mencapai 35,tahap kesuburan akan menurun sedikit.Semakin meningkat usia,secara saintifiknya tahap kesuburan akan menurun dan hilang sepenuhnya.Jadi ketahuilah masa kesuburan biologi anda.
3. berhenti berdiEt - Keadaan ini akan mempengaruhi putaran kesuburan anda,dan akan terganggu berbulan2.
4. Rajin2Lah ketawa - Wanita yang sering terganggu emOsi pasti sukat tingkatkan tahap kesuburannya.Kalau hati sudah tertekan,luahkan pada orang yang boleh anda percayai,tulis dalam diari dan dekatkan diri padaNya....Insyaallah...
5. Kurangkan pengambilan karbohidrat - bukan semua jenis karbohidrat,tetapi yang diproses sahaja,contohnya gula,tepung putih dan pasta putih.Kesemua jenis ini kurang protein kerana hapus semasa diproses lagi.wanita hamil sangat memerlukan protein dalam badan untuk metaboLisme.
6. buang tabiat buRuk - stOp merokok,alkohol kerana id akan mencacatkan sperma dan telur anda.
7. tingkatkan kehidupan seksual anda - kekalkan hubungan seksual yang sihat dan teratur.Abaikan perkara yang boleh ganggu emosi anda dan make it as ur routin!!!Carilah rahsia untuk sering dekatkan hati anda n suami...

Insyaallah..ni tiPs sedikit sebanyak jer...

1 comment:

 

Mak Garang ©2016 All Right Reserved. Powered by Blogger